Porady Tiny Whoop #3 – silniki szczotkowe

O silnikach słów kilka

Tym razem chcę przekazać Wam trochę informacji na temat silników wykorzystywanych w Tiny Whoop, między innymi o tym jak one działają, jak o nie dbać i dlaczego je tak kochamy a zarazem nienawidzimy.

Świat mikro FPV zaczął się dzięki silniczkom z elektrycznych szczoteczek do zębów. Są to silniki określane jako bezrdzeniowe (brushed coreless) – nieposiadające rdzenia ferrytowego. Zazwyczaj mówi się na nie po prostu szczotkowe, ponieważ posiadają szczotki, które dostarczają prąd do wirnika powodując jego obrót – to tak w uproszczeniu, jeśli ktoś jest ciekawy jak działają silniki elektryczne to odsyłam do literatury fachowej. Szczotki są wykonane z grafitu, miedzi lub stalowych blaszek , które charakteryzuje się ścieralnością.  Ich głównymi zaletami są łatwość i koszty wykonania. Do tego są całkiem lekkie – przynajmniej do czasu jak powstały silniki bezszczotkowe o podobnych parametrach.

inside-motor
Wnętrze silnika 6×15
brushes
Te delikatne stalowe blaszki to szczotki silnika

Niestety, silniki szczotkowe mają też dużo wad. Przede wszystkim generują spore szumy (zakłócenia), są mało efektywne i, to co irytuje najwięcej osób, długość ich życia – szczotki się wycierają, przez co mniej prądu „przepływa” do komutatora co powoduje zmniejszenie efektywności silnika. Im szybsze silniki tym ich żywotność jest mniejsza.

Dbaj o szczotki!

Po pierwsze, nowy zestaw silników trzeba najpierw dotrzeć. Tak jak z nowym samochodem, nie możecie cisnąć na maksa wyjeżdzając z fabryki, ponieważ coś może się zatrzeć… Gotowego Whoopa (z podpiętymi śmigłami) podłącz do komputera, włącz Betaflight Configurator, podłącz baterię, przejdź do zakładki Motors i przesuń suwak master do wartośći około 1050-1080 – tak, aby silniki kręciły się wolno, żeby Tiny Whoop nie odlatywał. Tak włączone silniki zostaw na około 10 min. Po tym czasie silniki będą dotarte i można śmigać!

Po drugie, daj odpocząć silnikom między lotami – jeśli czujesz, że silniki są bardzo bardzo ciepłe, daj im kilka minut spokoju.

Po trzecie, staraj się nie wywierać dużych sił na wał silnika i jego konstrukcję – można uszkodzić szczotki przy ściąganiu lub nakładaniu śmigieł, rób to delikatnie, podważ śmigła na przykład pensetą lub śrubokrętem.

Bonusowe porady

Skręcaj przewody silników – dzięki temu będą dobrze zorganizowane, będą lepiej wyglądać a poza tym zmniejsza to interferencję – mniej zakłóceń.

Skręcone przewody silnika zapewniają porządek i chroni przed interferencją

Czerowny-niebieski to CW, biały-czarny to CCW – pamiętaj o kierunkach w jakich kręca się silniki. Jest to ważne, ponieważ one są tak zaprojektowane, żeby krecić się w odpowiednią stronę. Inaczej ich żywotność i efektywność może być dużo niższa.

Enjoy!

 

Jedna uwaga do wpisu “Porady Tiny Whoop #3 – silniki szczotkowe”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s