Mylipo.de LiHV 4.35V 230mAh z PowerWhoop Connector dla Tiny Whoop

Największą bolączką mikro kopterów (w szczególności Tiny Whoop) są baterie, które pozwalają na krótki czas lotu i dają mało mocy. Dotychczas akumulatory o najlepszym stosunku pojemności do wagi baterii są w granicach 200-210mAh, które ważą od 5 do 6 gramów. Przy takiej standardowej konfiguracji możemy sobie pozwolić na loty w czasie od 2:30 do 3:30 (zależnie od tego jak mocno ciśniemy). Niestety takie loty nie są zbyt szybkie, mamy uczucie latania ciężkim bombowcem a nie zgrabnym, lekkim i zwrotnym wyścigowym quadem. Do tego dochodzi nagły spadek mocy po tym jak napięcie ogniwa zejdzie poniżej 3.80V (czyli po około 2:00 lotu). Dlatego inżynierowie od akumulatorów mocno kombinują jak skonstruować baterie, aby przy tej samej wadze uzyskać więcej mocy oraz zwiększyć pojemność.

Ostatnio zostały opracowane przez niemiecką firmę Mylipo.de pierwsze na rynku ogniwa LiHV 1S 4.35V o pojemności 230mAh z PW Connector. Nie czekając długo postanowiłem zakupić zestaw i je przetestować. Ale od początku…

LiPo 4.35V?!

Nowością ostatnich lat są baterie LiHV czyli High Voltage LiPo – akumulatory litowo-polimerowe o podwyższonym napięciu, które pozwalają na naładowanie ogniwa do 4.35V (zamiast 4.2V jak przy standardowym LiPo). Większe napięcie pozwala na szybszy lot (zwiększa się RPM silników). Dodatkowo zwiększona zostaje pojemność takiego akumulatora. Zatem, przy tej samej wadze mamy dwie korzyści. Takie baterie mają specjalną mieszankę chemiczną, która pozwala na bezpieczne utrzymanie wyższego napięcia i mając odpowiedni program w ładowarce (oznaczony zazwyczaj LiHV) możemy bez obaw je ładować. Uwaga! Nie próbujcie ładować zwykłych LiPo do 4.35V, nie są one przystosowane i może to spowodować eksplozję ogniwa i pożar.

img_5529
LiHV 205mAh (230mAh) vs. LiPo 205mAh

PowerWhoop Conector?

Wąskim gardlem baterii do Tiny Whoop (tych podłużnych jak w Blade Inductrix) jest złącze baterii Molex PicoBlade 1.25mm, które pozwala dostarczyć prąd 1A oraz to, ze PicoBlade ma ograniczoną żywotność 50 cykli (wg. specyfikacji producenta). Oznacza to, że po pewnym czasie złącze się zużywa i stwarza większy opór. Postanowiono poszukać innego lekkiego i małego złącza. PowerWhoop Connector to odrobine większe, bardziej trwałe oraz pozwalające na przepuszczenie większego prądu (2A wg. specyfikacji). Jego prawdziwa nazwa to JST-PH 2.0 i jest znane od lat, a PW Connector to tylko nazwa marketingowa nadana przez twórcę Tiny Whoopa.

Wrażenia

Info: Testowane przeze mnie baterie mylipo.de mają błąd na etykiecie. Napisane jest na nich 205mAh. Jest to pojemność odpowiednia dla ogniwa naładowanego do 4.2V. Natomiast jeśli naładujemy ogniwo do 4.35V otrzymamy pojemność 230mAh. Ostatnio pojawiły się na stronie mylidpo.de akumulatory LiHV i LiPo o pojemności 255mAh. Te akurat pojemności są podane dla maksymalnego napięcia.

Pierwsze wrażenie: WOW! Podłączając naładowaną baterie od razu czujemy większą moc naszego quada.

Przeprowadziłem kilka testów, z których jasno wynika, że przez 30% czasu lotu mamy sporo więcej mocy. Jest to spowodowane większym napięciem ogniwa oraz szybszym dostarczaniem napięcia dzięki wtyczce JST-PH 2.0. Czas lotu mogę porównać do LiPo 210mAh lub nawet jest krótszy, ponieważ nowe złącze dostarczając więcej prądu powoduje szybsze zjadanie akumulatora przy agresywnym lataniu.

Czas lotu będzie uzależniony bardzo od silników, wagi oraz od sposobu latania – jak bardzo agresywnie latamy. Przy silnikach bardzo szybkich (powyżej 16000kv) i agresywnym lataniu czas na takich bateriach wynosi około 1:30. Natomiast przy wolniejszych silnikach (14000kv) i spokojniejszym lataniu możemy latać nawet 4:00.

 

Podsumowanie

Jeżeli chcecie się ścigać, lub latasz bardzo agresywnie to LiHV z PW Connector polecam gorąco. Są to najlepsze baterie jakie testowałem pod tym względem. Dają bardzo dużo mocy.

Jeżeli zależy Wam na dłuższym i spokojniejszym lataniu to wybierzcie Lipo o większej pojemności (np. 250mAh) albo LiHV ale bez PW Connectora – będziecie musieli od czasu do czasu wymienić wtyczkę (pigtail) ale za to baterie nie będą aż tak zjadane, inaczej PicoBlade będzie barierą ograniczającą szaleństwa 🙂

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s